SEO dla początkujących – Od czego zacząć przygodę z optymalizacją strony?
Optymalizacja witryn pod kątem wyszukiwarek (SEO) to praktyka polegająca na uzyskiwaniu ukierunkowanego ruchu na stronie z organicznych rankingów wyszukiwarki. Typowe zadania związane z SEO obejmują tworzenie wysokiej jakości treści, optymalizację treści pod kątem określonych słów kluczowych i tworzenie linków zwrotnych. Innymi słowy – pozycjonowanie polega na poprawie pozycji witryny w bezpłatnej sekcji wyników wyszukiwania. Ten poradnik SEO przedstawi najważniejsze kwestie dotyczące pozycjonowania, z którymi powinieneś się zapoznać.
SEO jak się nauczyć?
Każdy zaczyna od początku, zanim zostanie uznany za profesjonalistę. W tym zakresie trzeba być stale na bieżąco, przestrzegać norm i podejmować strategiczne kroki. Pozycjonowanie stron w Google to wysunięcie na pierwsze miejsce pozycji wyszukiwań – wartościowych stron, których regularne działania są „widoczne” dla wyszukiwarki. Witryny, które pozostają statyczne powodują, że są mniej uwzględniane przez algorytmy i nie trafiają nawet na pierwszą stronę wyników wyszukiwania.
W Internecie znajdziemy wiele wskazówek i metod, które pomogą organicznie wypromować stronę internetową. Systematyczność i spory nakład pracy może przynieść bardzo zadowalające rezultaty. Rozpoczynając od poprawnej budowy strony i skupiając się na wartościowej zawartości – możemy osiągnąć skuteczną i zoptymalizowaną witrynę utrzymującą użytkownika. Google oferuje mnóstwo bezpłatnych narzędzi takich jak Google Search Console, pomocnych podczas prac służących optymalizacji stron w wyszukiwarce.
SEO od czego zacząć?
1. Poznaj i zrozum cel SEO
Firmy mają różne cele marketingowe, ale każda firma pragnie zwiększyć przychody – i to jest główny cel SEO. Ulepszenie witryny za pomocą SEO umożliwia zajmowanie czołowej pozycji na stronach wyników wyszukiwania (SERP) oraz napędzając ruch generujący przychody.
Google i inne wiodące wyszukiwarki mają „pająki” lub „boty”, które przeszukują Internet w celu wyszukiwania, indeksowania i oceniania witryn. Gdy ktoś wprowadza wyszukiwanie, wyszukiwarki dostarczają listę witryn internetowych z odpowiednią treścią.
2. Słowa kluczowe
Analiza i precyzyjny dobór słów, którymi chcesz uzyskać wysoką pozycję w rankingu – to słowa kluczowe. Jeśli wybierzesz słowa kluczowe, których ludzie często szukają i które pasują do Twojej firmy, możesz sprawić, że Twoja witryna trafi do większej liczby odbiorców
Istnieją dwa rodzaje słów kluczowych – słowa kluczowe z długim ogonem (long tail), które obejmują trzy lub więcej słów, oraz słowa kluczowe z krótkim ogonem (short tail), które zawierają tylko jedno lub dwa słowa. Pod tym linkiem znajdziesz więcej o tym jak wybrać słowa kluczowe do pozycjonowania.
Sprawdź szybko swoją stronę WWW
Wpisz dane, wykonaj darmowy audyt i pobierz wynik jakości SEO witryny:
3. Pozycjonowanie off page i on page
Pozycjonowanie odbywa się w dwóch miejscach – na stronie internetowej i poza nią. Swoją stronę możesz w każdej chwili zmienić i dopasować do algorytmu, jednak to co się dzieje poza nią – jest uzależnione od innych użytkowników oraz serwisów.
SEO na stronie obejmuje formatowanie (takie jak nagłówki H1 i H2), użycie słów kluczowych, nawigację, adresy URL, opisy meta i opisy obrazów lub tekst alternatywny. W przypadku pozycjonowania poza stroną, musisz polegać na opiniach innych osób na temat swoich treści opublikowanych online. Linki do Twojej witryny, wzmianki o Twojej marce i marketing w mediach społecznościowych przyczyniają się do Twojego spektrum obecności poza stroną. Zaznaczenie pól na obu frontach jest niezbędne dla skutecznego pozycjonowania.
4. Istotność treści dla SEO
Wpisy, które tworzysz dla swojej witryny – w tym blogi, artykuły informacyjne, komunikaty prasowe i filmy – to najlepsza metoda przyciągania botów wyszukiwarek. Umiejętne tworzenie treści może zwiększyć ruch z Google, jeśli zastosujesz się do sprawdzonych metod SEO.
Treść pisemna jest ważną informacją dla robotów wyszukiwarek, ponieważ biegle przeglądają tekst. Szukają wyważenia słów kluczowych, wyczerpujących informacji i łatwego do przyswojenia układu. Ważne jest, aby nauczyć się, że treść przyjazna dla SEO koreluje z długością. Na przykład dłuższe posty mają większą szansę na pomoc osobom poszukującym w poszukiwaniu wiedzy lub produktów. Treść musi dokładnie odnosić się do wybranego tematu, a Google szuka dopracowanych artykułów, a nie niechlujnych, rozrzuconych postów. Wyszukiwarki wymagają również świeżej, oryginalnej treści i penalizują wyniki, które tylko powielają lub kopiują słowa z innych witryn.
5. Budowanie linków stron internetowych
Pośród 200 czynników rankingowych Google – linki pozostają jednym z trzech najważniejszych. Linkowanie z innych witryn do Twojej strony internetowej wskazują wyszukiwarkom, jak zaufana i przydatna jest Twoja witryna dla użytkowników w całej sieci.
Budowanie linków w białych kapeluszach oznacza, że zdobywasz podziw innych autorytetów branżowych, zaufanych recenzentów i ogółu społeczeństwa. Możesz zbudować korzystną reputację, wzmacniając swoją sieć i zwiększając świadomość marki. Naturalne linki mogą również pochodzić z blogów gości i próśb o linki do istniejących wzmianek. Angażowanie się w media społecznościowe to skuteczny sposób na zachęcanie ludzi do czytania, udostępniania i dyskusji o Twojej stronie interentowej. Podejrzane linkowania i wątpliwe taktyki zwiększania ilość back linków, są surowo traktowane i mogą powodować spadek w rankingu.
Zapytaj o ofertę na pozycjonowanie Twojej strony WWW.
Wypełnij formularz lub zadzwoń 22 10 10 180.
6. Statystyki i analiza działań SEO
Google Analytics jest bezpłatny, wszechstronny i łatwy w użyciu. Możesz go również użyć, aby zmaksymalizować wysiłki SEO i odkryć szybkie korzyści dla swojej strony internetowej.
Im więcej danych statystycznych wyciągniesz, tym więcej znajdziesz przydatnych i nowych spostrzeżeń dotyczących skuteczności pozycjonowania. Na przykład – jaki ruch generują dane słowa kluczowe z Twojej witryny. Regularna analiza pozwala na dokładniejsze kierowania działań SEO na stronie internetowej.
SEO jak działa?
Optymalizacja strony internetowej pod wyszukiwarki to złożony proces, który dobrze zaplanowany i wdrożony może przynieść widoczne efekty w postaci zwiększonego ruchu oraz sprzedaży. Umiejętnie przeprowadzone pozycjonowanie, stanowi bardzo skuteczny sposób na poprawę pozycji witryny w wyszukiwarce. Jednak należy uważać na działania niezgodne z kodeksem, które wiążą się z ryzykiem nałożenia kar przez Google i obniżenia widoczności strony, a nawet do jej całkowitej blokady. Działania z zakresu pozycjonowania wymagają więc doświadczenia i powinny być prowadzone rozsądnie oraz w etyczny sposób. Również bardzo często efekty działań nie będą od razu widoczne. W SEO liczy się systematyczność i obserwacja wyników. Liczba odwiedzin i słupki sprzedaży nie zawsze słupki sprzedaży zwiększą się w ciągu kilku tygodni, ale jeżeli cały proces będzie dobrze przygotowany i zrealizowany, to twoja strona jak i firma na pewno na tym zyska!
Potrzebujesz więcej informacji jak optymalizować stronę www? Przeczytaj wpis o optymalizacji strony WWW.
Autor: Jarosław Zuchora
Dyrektor zarządzający w Wedo Sp. z o.o.. Z wykształcenia magister inżynier informatyki. Posiada prawie 20 letnie doświadczenie w marketingu internetowym i bezpośrednim. Wcześniej zawiązany z takimi firmami jak Eniro, ClearSense, Mediadress, gdzie zajmował managerskie stanowiska w działach marketingu i sprzedaży. W Wedo odpowiedzialny za rozwój biznesu oraz dział performance marketingu.